Tunel Branisko

 

Všeobecné údaje

Stav projektu:

Odovzdané

Ťah:

D1

Názov úseku:

D1 Behárovce – Fričovce

Dĺžka tunela:

4975 m

Rúrovosť:

1

 

Detaily projektu

Správa a údržba:

SSÚD Behárovce

Zhotoviteľ:

---

Začiatok realizácie:

01.05.1997

Uvedenie stavby do prevádzky:

31.10.2004

Doplňujúce údaje:

Svetlá šírka tunela: 9,5 m
Šírka vozovky medzi obrubníkmi: 7,5 m
Šírka chodníka: 2 x 1,0 m
Výška prejazdného prierezu tunela: 4,5 m + 0,1 m
Počet núdzových zálivov: 6
Počet únikových ciest: 13
Počet SOS skriniek: 22

 

Popis stavby:

Tunel nahradil náročný prechod cestou I/18 cez horské sedlo ležiace vo výške 751 m n.m. V 1. etape sa vybudovala južná tunelová rúra s 2 dopravnými pruhmi. Razičské práce na prvom diaľničnom tuneli sa začali na západnom portáli v máji 1997. 1.mája 1999 bol tunel slávnostne prerazený. Po vyrazení plného profilu tunela pokračovali práce na výstavbe definitívneho ostenia od septembra 1999 do júla 2001. Dĺžka razenej časti tunela je 4822 m. Dĺžka západného portálu je 73,4 m a východného portálu 79,2m.Maximálne stúpanie je 1,2 % a celkový svetlý prierez tunela je 68 m2. Hlavné betonárske práce boli ukončené zhotovením vozovky v novembri 2001. Rýchlosť v tuneli je 80 km/h. Prívod čerstvého vzduchu je zabezpečený od portálov, opotrebované vetry sú odvádzané cez vetraciu šachtu hlbokú 120,0 m s priemerom 7,0 m umiestnenú približne v polovici tunela.

Hlavné stavebné objekty a celky:

 

*      tunelové objekty: pravá tunelová rúra vrátane vozovky a chodníkov, úniková chodba, únikové cesty, dopravné a vetracie prepojenie tunela  s vetracou šachtou a únikovou chodbou, podružné rozvodne, požiarny vodovod

*       vetracia šachta: priemer 7,0 m so združeným výdušným objektom a strojovňou ventilátorov

*       združené portálové objekty: na západnom a východnom portáli tunela

*       vodohospodárske objekty: pri obidvoch portáloch a na združenom výdušnom objekte,odvodnenie tunela drenážou   a povrchu vozovky v tuneli

 

Zariadenia v tuneli:

V tuneli sú štyri jednostranné a dva obojstranné núdzové zálivy. Vozovka je cementobetónová s celkovou hrúbkou 240 mm.Tunel je prepojený so súbežnou únikovou štôlňou na 13 miestach, každých 360 m. Každých 240 m sa nachádzajú SOS skrinky (2 2),  každých 120 m sú protipožiarne výklenky s hydrantmi.